Ο κ. Αβραντίνης, τέως. Αντιδήμαρχος του δήμου Αθηναίων, μίλησε για την "πολιτική Οικονομία της παράνομης στάθμευσης" στο πλαίσιο ημερίδας για την παράνομη στάθμευση. Μεταξύ άλλων που ανέφερε:
Στην Αθήνα γίνονται καθημερινά 2.000.000 μετακινήσεις με Ι.Χ. Κάθε μετακινούμενος με Ι.Χ. ξοδεύει 300 ώρες το χρόνο στο Ι.Χ.
Επομένως 600.000.000 ώρες το χρόνο ξοδεύονται στο Ι.Χ.
2.000.000 πολίτες χρησιμοποιούν τα λεωφορεία καθημερινά. Ο καθένας χάνει 45 λεπτά τη μέρα από τις συνέπειες της παράνομης στάθμευσης.
Το σύνολο του χρόνου που ξοδεύουν όλοι για τις μετακινήσεις τους είναι 1 δισεκατομμύριο ώρες το χρόνο.
Αν χρησιμοποιήσουμε το κατώτατο ωρομίσθιο, 6 ευρώ ανά ώρα, το οικονομικό μέγεθος που ξοδεύεται στις μετακινήσεις είναι 6 δισ. ευρώ το χρόνο.
(Δεν μου ήταν ξεκάθαρο αν αυτό το ποσό είναι αποτέλεσμα της παράνομης στάθμευσης, ή αν είναι η συνολική μετακίνηση).
Χρειάζονται θεσμικές αλλαγές. Επί Αβραμόπουλου είχε γίνει εκχώρηση του ελέγχου της στάθμευσης σε ιδιώτες. Λειτούργησε πολύ αποτελεσματικά για μικρό διάστημα αλλά έπεσε από το ΣτΕ.
Ο κ. Αβραντίνης είχε προτείνει να απαγορευτεί η στάθμευση σε 70% των δρόμων της Αθήνας.
Στην Αθήνα σταθμεύουν καθημερινά 700.000 Ι.Χ. (νόμιμα ή παράνομα) Το καθένα καταλαμβάνει 14 τ.μ. δημόσιου χώρου, δηλαδή συνολικά 10.000 στρέμματα. Για σύγκριση, το αεροδρόμιο του Ελληνικού είναι 7.000 στρέμματα. Αν ελευθερώνονταν το 70%, θα απελευθερωνόταν δημόσιος χώρος ίσος με το αεροδρόμιο του Ελληνικού.
Τα αυτοκίνητα όμως θα παραμείνουν. Γι' αυτό πρέπει να αναπτυχθούν τοπικά γκαράζ από ιδιώτες, με φορολογικά και πολεοδομικά κίνητρα.
Η απελευθέρωση του 70% του χώρου από τη στάθμευση, θα είχε τις ακόλουθες συνέπειες:
• χώρος για ποδηλατόδρομους
• χώρος για πεζόδρομους
• ομαλότερη κίνηση
• μεγαλύτερη χρήστη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
• Βελτιωμένη αισθητική
• Ένα καινούργιο κατασκευαστικό αντικείμενο (γκαράζ)
• Αποφυγή της θερμικής νησίδας. Τα σταθμευμένα αυτοκίνητα λειτουργούν ως θερμοσυσσωρευτές.