Για τα πρόστιμα
700 ευρώ (έστω 350 αν πληρωθεί εντός 10 ημερών) για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη είναι εξαιρετικά υψηλό πρόστιμο.
Θα μπορούσε να μειωθεί η χρηματική ποινή και να αυξηθεί (πολύ) ο αριθμός των κλήσεων.
Τεκμηρίωση:
Σύμφωνα με την στατιστική επετηρίδα της αστυνομίας, το 2023 βεβαιώθηκαν 13979 παραβιάσεις σηματοδότη, ενώ κυκλοφορούν 9,1 εκατομμύρια οχήματα (ΕΛΣΤΑΤ). Δηλαδή περίπου στο 0.15% των οχημάτων βεβαιώθηκε τέτοιο πρόστιμο. Αν υποθέσουμε ότι κάθε οδηγός (~όχημα) παραβιάζει σηματοδότη μιά φορά το χρόνο, τότε μόνο το 0.15% τιμωρείται με πρόστιμο. Αυτό δεν είναι αστυνόμευση, είναι κλήρωση. Σύμφωνα με την ίδια επετηρίδα, τον ίδιο χρόνο καταγράφηκαν 10869 τροχαίες συγκρούσεις ("τροχαία ατυχήματα" στην επετηρίδα). Τα πρόστιμα παραβίασης σηματοδότη είναι λίγο παραπάνω από τον αριθμό των συγκρούσεων. Είναι περίπου το ίδιο πιθανό να συγκρουστείς ή να σε πιάσουν για παραβίαση σηματοδότη. Δεν θα 'πρεπε να είναι πολύ πιο πιθανό να σε πιάσουν, ώστε να συμμορφωθείς πριν συγκρουστείς;
Η συμμόρφωση δεν επιτυγχάνεται με τα υψηλά ονομαστικά πρόστιμα, αλλά με τη συχνή αστυνόμευση και επιβολή των προστίμων.
Ένα υψηλό πρόστιμο που σπάνια επιβάλλεται είναι άδικο. Είναι θέμα τύχης να επιβληθεί σε κάποιον. Η επιβολή προστίμων δεν πρέπει να μοιάζει με λοταρία. Ένα χαμηλότερο πρόστιμο που επιβάλλεται πιο συχνά είναι δικαιότερο και αποτελεσματικότερο.
Στην πόλη της Νέας Υόρκης χρησιμοποιούν 236 κάμερες σε διασταυρώσεις, που καταγράφουν παραβάσεις σηματοδότη. Το πρόστιμο είναι $50 (~ 50 EUR). Το 2023 κατέγραψαν 1,4 εκ. πρόστιμα (μόνο από τις κάμερες), δηλαδή 100 φορές περισσότερα από την Ελλάδα (με παρόμοιο πληθυσμό). Τα έσοδα είναι διπλάσια από τα κόστος του προγράμματος. Μπορείτε να βρείτε εύκολα την σχετική αναφορά του 2024, με μια αναζήτηση ("number of red light violations in new york city"). Η αναφορά εξηγεί πώς λειτουργεί το πρόγραμμα, την αποτελεσματικότητα του, κ.λ.π. Σε 30 χρόνια λειτουργίας του προγράμματος, οι κλήσεις/κάμερα/ημέρα μειώθηκαν από 30 σε 8. Ξεκίνησαν με 18 κάμερες. Στο τέλος της αναφοράς μπορείτε να δείτε τα στατιστικά ανά έτος. Το 2023 εκδικάστηκαν το 2% αυτών των κλήσεων. Στο 90% των υποθέσεων που εκδικάστηκαν, οι οδηγοί βρέθηκαν ένοχοι, ή ένοχοι με ελαφρυντικά (για να βλέπουμε και την πτυχή της δικαιοσύνης, που πρέπει να συνοδεύει τα πρόστιμα).
Τα ελληνικά πρόστιμα βασίζονται σε τι; Ποιό αποτέλεσμα έχουν;
Οι κάμερες που υπάρχουν στις λεωφορειολωρίδες ή αλλού λειτουργούν; Πόσο κόστισαν; Πόσα έσοδα είχαν; Ποιό είναι το αποτέλεσμα;
Πηγές:
https://www.astynomia.gr/statistikes-epetirides/
https://www.statistics.gr/el/greece-in-figures
https://www.nyc.gov/html/dot/downloads/pdf/nyc-red-light-camera-program.pdf