Κίνηση για την προστασία των δικαιωμάτων των πεζών

Φορέας: 
Αττικό Μετρό
Ημερομηνία: 
Τρίτη, 1 Οκτωβρίου, 2013
Αρ. Πρωτοκόλου: 
49767

Αθήνα 1-10-2013

Προς
τον Υπουργό Μεταφορών Υποδομών & Δικτύων

Σχετικά με τους νέους σταθμούς μετρό που παραδόθηκαν πρόσφατα προς χρήση, διαπιστώσαμε ότι στο σταθμό “Αργυρούπολη” η μοναδική πρόσβαση προς τη δυτική έξοδο είναι ένα πεζοδρόμιο κακότεχνο και με ανεπαρκές πλάτος που παραβιάζει την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία (φωτ. 1 & 2). Όπως είναι γνωστό, σύμφωνα με τις ελληνικές προδιαγραφές (ΦΕΚ 18Β/2002) το πλάτος ελεύθερης όδευσης ενός πεζοδρομίου πρέπει να είναι 1,50 μέτρο (που αντιστοιχεί σε ένα πλάτος πεζοδρομίου πάνω από 2 μέτρα) και σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές ακόμα μεγαλύτερο – λ.χ. ο ΟΟΣΑ συνιστά ελεύθερο πλάτος όδευσης 1,80-2,00 μέτρα και σε πεζοδρόμια με εμπορική κίνηση, στάσεις λεωφορείων κλπ (όπως είναι η προκειμένη περίπτωση) πάνω από 3,00-3,50 μέτρα. Το εν λόγω πεζοδρόμιο δεν έχει σε κανένα σημείο αυτές τις διαστάσεις, είναι γεμάτο εμπόδια και σε πολλά σημεία το ελεύθερο πλάτος όδευσης πεζών είναι μικρότερο από μισό μέτρο, ώστε να μην επιτρέπει, ούτε τη διασταύρωση δύο ατόμων (ιδίως αν είναι κάπως εύσωμα), ούτε φυσικά τη χρήση αναπηρικών ή βρεφικών αμαξιδίων. Οι υπεύθυνοι του έργου, που παραδόθηκε μετά από τριετή καθυστέρηση (άρα υπήρχε όλος ο απαιτούμενος χρόνος), δαπάνησαν δεκάδες εκατομμύρια για την κατασκευή του, αλλά παρέλειψαν να το καταστήσουν ασφαλές και λειτουργικό εξασφαλίζοντας προσβάσεις που στοιχίζουν μερικές χιλιάδες ευρώ και μερικές δεκάδες τετραγωνικά μέτρα επιπλέον απαλλοτριώσεων. Το χειρότερο μάλιστα είναι ότι, όπως μας καταγγέλθηκε, εμφανίζονται τελείως απρόθυμοι να αποκαταστήσουν τις ελλείψεις και τη λειτουργικότητα του σταθμού. Η είσοδος αυτή του σταθμού, έτσι όπως λειτουργεί αυτή τη στιγμή, δίπλα ακριβώς από ένα δρόμο ταχείας κυκλοφορίας που διατρέχεται από οχήματα κινούμενα με υπερβολικές συχνά ταχύτητες, είναι αδύνατο να προσπελασθεί από ένα άτομο με αναπηρία (και γενικότερα ένα εμποδιζόμενο άτομο – υπερήλικας, μικρό παιδί κλπ) και γενικότερα είναι επικίνδυνο να την προσεγγίσει ένας οποιοσδήποτε πεζός.

Δεν είναι η πρώτη φορά που διαπιστώνουμε ότι δεν έχουν ληφθεί υπ’ όψη οι ανάγκες και η ασφάλεια των πεζών κατά την κατασκευή έργων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο κόμβος Αμπελοκήπων (πεζοδρόμια οδού Ζαχάρωφ – φωτ. 3α & 3β) και η λεωφόρος Σπάτων (πεζοδρόμια μπροστά από το δημαρχείο Αρτέμιδας – 4α & 4β). Στην προκειμένη περίπτωση μάλιστα αφορά ένα έργο που διαφημίζεται ότι έγινε για την εξυπηρέτηση των πεζών!

Παρακαλούμε να μας πληροφορήσετε τι σκοπεύετε να κάνετε για να αποκαταστήσετε τη λειτουργικότητα και ασφάλεια του σταθμού του μετρό “Αργυρούπολη”, και τι μέτρα σκοπεύετε να λάβετε για να πάψουν επιτέλους να αγνοούνται οι ανάγκες των πεζών κατά το σχεδιασμό και την εκτέλεση των έργων στη χώρα μας.

Για την κίνηση πολιτών ΠΕΖΗ


Αποτέλεσμα: 

Απάντηση από Αττικό Μετρό:

Σχόλια

Ο σύλλογος ΠΕΖΗ έκανε καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το οτι χρηματοδότησε το έργο του σταθμού Αργυρούπολης, χωρίς αυτό να τηρεί την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την πρόσβαση του σταθμού από πεζούς. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μας έστειλε αριθμό πρωτοκόλλου και γενικές πληροφορίες για τη διαδικασία της καταγγελίας..