Κίνηση για την προστασία των δικαιωμάτων των πεζών

Ημερομηνία: 
Τετάρτη, 2 Νοεμβρίου, 2022

Κυρίες, κύριοι

Στο ρεπορτάζ στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του MEGA στις 9/10/2022 και μετά το 46:40 λεπτό https://www.megatv.com/etvshows/760927/mega-gegonota-kentriko-deltio-eid...για τα θέματα των πεζών ο δημοσιογράφος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι:
1. Ένας βασικός λόγος που το 50% των θυμάτων των τροχαίων είναι οι πεζοί είναι ότι περνάνε τις διαβάσεις χωρίς να κοιτάξουν αν έρχεται διερχόμενο αυτοκίνητο. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι σύμφωνα με τον ΚΟΚ ο πεζός έχει την προτεραιότητα στις διαβάσεις, συνεπώς η αφαίρεση της ζωής του πεζού σε διάβαση δεν είναι δική του υπαιτιότητα αλλά αποκλειστικά του οδηγού (άρθρο 39 παρ. 2 και 1 του ΚΟΚ).
2. Θεωρείτε στο ρεπορτάζ ότι μόνο οι πεζοί οφείλουν να τηρούν τους νόμους και όχι οι οδηγοί ή τουλάχιστον τους ξεχάσατε... Αυτοί όμως είναι καθαρά υπεύθυνοι για το υπόλοιπο 50% σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Σας πληροφορούμε όμως ότι η παραβατικότητα των οδηγών, με στάθμευση σε πεζοδρόμια και διασταυρώσεις και η επικίνδυνη και αδιάφορη για τους πεζούς οδήγηση στις ελληνικές πόλεις με τα ανύπαρκτα ή στενά πεζοδρόμια που συνεχίζουν να υπάρχουν, ενώ οι δρόμοι συνεχώς βελτιώνονται, συντελούν στο ότι έχουμε τόσα θύματα πεζούς, γιατί συχνά αναγκάζονται να κατεβούν στο οδόστρωμα λόγω των παρκαρισμένων αυτοκινήτων και παρασύρονται.

Το ρεπορτάζ έχει το μήνυμα ότι οι πεζοί είναι υπαίτιοι του υψηλού ποσοστού θνησιμότητάς τους, ενώ αποτελούν την κινητικά πιο αδύναμη ομάδα του πληθυσμού. Στο ρεπορτάζ απειλείτε δε και τους πεζούς με το προβλεπόμενο πρόστιμο των 40 Ευρώ για παράνομη διάσχιση οδού, χωρίς να ενημερώνετε για τα πρόστιμα 200 Ευρώ που προβλέπονται για τους οδηγούς για αντίστοιχες παραβάσεις.

Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι: Το αυτοκίνητο είναι μεταλλικό όπλο που ανά πάσα στιγμή μπορεί να σκοτώσει (το λέει και ένας σωστός οδηγός στο ρεπορταζ σας), άρα οι οδηγοί θα πρέπει να ακολουθούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, και να κινούνται προσεκτικά και με μικρή ταχύτητα εντός πόλεων (ο Κωνσταντίνος Ιαβέρης στο ρεπορτάζ μιλάει για ταχύτητες μέχρι 30-35 χιλιόμετρα) και πάντα σεβόμενοι τον πεζό. Περιμένουμε πότε θα γίνει δεκτό αυτό το αίτημά μας για θεσμοθέτηση αυτού του ορίου ταχύτητας εντός πόλεων, όπως έγινε σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Τι άραγε έγινε η δήλωση στην παρουσίαση του Εθνικού Σχέδιου Δράσης για την Οδική Ασφάλεια τον Φεβρουάριο 2022 (παρουσία των πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή και υφυπουργού Μεταφορών Ι. Κεφαλογιάννη) ότι ο νέος ΚΟΚ θα προέβλεπε μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές από τα 50 στα 30 χλμ/ώρα. Αναφέρθηκε ότι, όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ/ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού πεζού, τον οποίο θα χτυπήσει, είναι 10%. Εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ/ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού εκτοξεύεται στο 80%.

Οι πόλεις υπάρχουν για ανθρώπους και όχι για οχήματα. Σε άλλες πόλεις (Παρίσι, Μιλάνο κ.ά.) γίνονται δράσεις περιορισμού της κίνησης των αυτοκινήτων στις πόλεις, γιατί τα αυτοκίνητα έχουν βοηθητική θέση στις πόλεις και την πρώτη θέση έχουμε οι άνθρωποι, που το βάδισμα είναι ο πρωταρχικός τρόπος μετακίνησης μας. Άλλωστε, ο πεζός αν και κινδυνεύει α) δεν έχει δίπλωμα οδήγησης, β) μπορεί να είναι και παιδί ή αφηρημένος, να κοιτάζει τα αστέρια, να ονειροπολεί, γ) δεν ρυπαίνει την ατμόσφαιρα της πόλης, δ) δεν καταλαμβάνει πολύτιμο χώρο στην πόλη για τη μετακίνησή του.

Σας προτείνουμε να κάνετε μία έρευνα πόσα αυτοκίνητα σταματούν στις διαβάσεις παραχωρώντας προτεραιότητα στους πεζούς.

Επίσης, επικοινωνήστε με συναδέλφους σας στην Αλβανία και στη Βουλγαρία - για να μείνουμε στα Βαλκάνια - και ρωτήστε τους για την συμπεριφορά των εποχούμενων απέναντι στους πεζούς στις διαβάσεις και στις στροφές.

Για την ασφαλή μετακίνηση στις πόλεις πρέπει οι διαβάσεις να είναι τοποθετημένες ανά τακτά διαστήματα, καλά βαμμένες και τακτικά να ξαναβάφονται.

Θεωρούμε ότι το ρεπορτάζ σας ξεφεύγει από την αντικειμενική παρουσίαση ζητημάτων της οδικής ασφάλειας για τους πεζούς και αντιμετωπίζει το θέμα μονόπλευρα. Ενισχύεται δηλαδή η ήδη κυρίαρχη αντίληψη ότι το αυτοκίνητο είναι πάνω από όλους και όλοι οι υπόλοιποι χρήστες του οδικού δικτύου, οι πεζοί και ιδίως οι πιο ευάλωτες ομάδες (πεζοί, γονείς με καροτσάκια, ανάπηροι, ηλικιωμένοι) και οι ποδηλάτες πρέπει να μπουν στο περιθώριο για τη διευκόλυνση των αυτοκινήτων. Εν τέλει για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες με τις διαφημίσεις στηρίζουν οικονομικά τα τηλεοπτικά κανάλια. Και μάλιστα σε μια εποχή, όπου εκτός από τα μποτιλιαρίσματα και τα τροχαία είναι προφανής και η ανάγκη για μείωση των μετακινήσεων με ΙΧ για εξοικονόμηση ενέργειας. Έτσι όμως ενισχύονται οι συχνά εγκληματικές συμπεριφορές οδηγών, παραδείγματος χάριν όταν αναπτύσσουν υπερβολική ταχύτητα ή όταν παραβιάζουν στοπ ή ερυθρό σηματοδότη ή παρκάρουν και καταργούν τα πεζοδρόμια.

Περιμένουμε μια διόρθωση και σωστή ενημέρωση από το κανάλι σας και θα μπορούσαμε και εμείς να συνδράμουμε σε αυτό.

Πρωτοβουλία Πολιτών για τα Δικαιώματα των Πεζών ‘’ΠΕΖΗ’’