Κίνηση για την προστασία των δικαιωμάτων των πεζών

ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ:

''Δρόμοι για ΖΩΗ''

Ηλικίες: η εκπαιδευτική δράση μπορεί να υλοποιηθεί από σχολεία της πρωτοβάθμιας
( μεγαλύτερες τάξεις Ε, ΣΤ δημοτικού) και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ( όλες οι τάξεις).

Χρόνος: μπορούν να διατεθούν μία ή δύο διδακτικές ώρες.

Στόχοι: τα παιδιά να αντιληφθούν ότι η ταχύτητα αποτελεί σοβαρό, αν όχι το σοβαρότερο, παράγοντα πρόκλησης τροχαίων συγκρούσεων.
Να διατυπώσουν τις προτάσεις τους για τη μείωση της ταχύτητας των οχημάτων και στη συνέχεια να δημιουργήσουν το δικό τους μήνυμα ευαισθητοποίησης των οδηγών.

Υποστηρικτικό υλικό: μπορεί να αξιοποιηθεί το υλικό που επισυνάπτεται ή παρατίθεται ο αντίστοιχος διαδικτυακός σύνδεσμος και κυρίως:

φυλλάδιο " η ταχύτητα σκοτώνει".
oδηγός ''Save lives''( σελίδες 15-18 κυρίως)
φυλλάδιο "streets 2021"
ενδεικτικές οδηγίες για τον εκπαιδευτικό

Περιγραφή της δράσης

Η εισαγωγή στο θέμα μπορεί να γίνει με καταιγισμό ιδεών ( κεντρική έννοια ΤΡΟΧΑΙΑ ή ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ή ΤΑΧΥΤΗΤΑ)και να ακολουθήσει συζήτηση ( μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι ενδεικτικές οδηγίες που επισυνάπτονται). Στη συνέχεια δίνεται ικανός χρόνος στα παιδιά να σκεφτούν το δικό τους μήνυμα και να το γράψουν π.χ. σε ένα φύλλο Α4 (μπορούν να το έχουν κόψει και σε σχήμα καρδιάς), με μαρκαδόρο σκουρόχρωμο (μπορούν ως πλαίσιο στο μήνυμά τους να χρησιμοποιήσουν φωσφοριζέ χρώμα), έτσι ώστε να φαίνεται όσο το δυνατόν πιο μακριά. Η/ο εκπαιδευτικός μπορεί, βεβαίως, να επινοήσει το δικό του μήνυμα. Ύστερα προχωρούν προς το προαύλιο. Εκεί, ανά τμήμα ξαπλώνουν ανάσκελα. Ξαπλώνουν σαν να είναι μελλοντικά θύματα τροχαίου. Αυτή η στάση του σώματος όμως αποκαλύπτει τη διάθεση τους να μην γίνει κάποτε η οδυνηρή πραγματικότητα. Ταυτόχρονα μας υπενθυμίζει και το γεγονός ότι υπάρχουν πάρα πολλοί συνάνθρωποί μας που έχουν χαθεί στο δρόμο. Κρατούν τα μηνύματά τους γυρισμένα προς τα πάνω, για να φαίνονται. Αφού ξαπλώσουν όλα τα παιδιά του σχολείου ( όσα παιδιά δε θέλουν ή δε μπορούν, μπορούν βεβαίως να καθίσουν οκλαδόν ή και όρθια), μπορούν πάλι ανά τμήμα να σηκώνονται οι μαθητές μαθήτριες και να περιφέρονται ανάμεσα στους συμμαθητές τους( που παραμένουν ξαπλωμένοι), διαβάζοντας τα μηνύματα. Άλλωστε και από τις μαθήτριες/τους μαθητές αυτούς θα προέλθουν οι επόμενοι οδηγοί και θα συνυπάρξουν στο δρόμο, είτε ως εποχούμενοι είτε ως πεζοί. Έτσι, τα μηνύματα αυτά μπορούν να χρησιμεύσουν ως ηθική δέσμευση και ως οδηγοί συμπεριφοράς και σεβασμού του ενός απέναντι στον άλλον στην άσφαλτο.
Είναι μία δράση απλή με την ενεργή συμμετοχή των μαθητών. Χρειάζεται καλός συντονισμός - χωρίς όμως να απαιτεί ιδιαίτερες δεξιότητες και προσπάθεια - που τον αναλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί, κρατώντας έναν απαιτούμενο τόνο σοβαρότητας - όχι αυστηρότητας - στη δράση. Μπορούν επίσης, να έχουν προσκληθεί στην ιδιότυπη αυτή περιήγηση ανάμεσα στα παιδιά με τα μηνύματα γονείς, στελέχη της δημοτικής αρχής, αστυνομικοί της Τροχαίας και δημοσιογράφοι του τοπικού Τύπου: αυτοί που τώρα οδηγούν, κρατώντας, βεβαίως, λόγω του κορωνοϊού τις απαιτούμενες, όπως και στην άσφαλτο, αποστάσεις.
Στο τέλος τα μηνύματα μπορούν να αναρτηθούν στο σχολείο ως ένα είδος ιδιότυπης περιοδικής έκθεσης. Μπορούν επίσης, φωτοτυπημένα να διανεμηθούν σε διερχόμενους πλησίον του σχολείου οδηγούς. Οι φωτογραφίες ( με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων ή με επεξεργασία να μη φαίνονται τα πρόσωπα των μαθητών ) μπορούν να σταλούν στο δήμο η στην τροχαία (
Και ευχής έργον να είναι η αρχή για επόμενες δράσεις (επισυνάπτονται προτεινόμενες δράσεις για την οδική ασφάλεια. Επίσης, πολύ ενδιαφέρουσα η δράση του 11ου γυμνασίου Θεσσαλονίκης), πράγμα που σημαίνει ότι αυτή η πρώτη δράση που μόλις ολοκληρώθηκε δεν είναι μόνο συμβολική, αλλά και στην κατεύθυνση της βελτίωσης της οδηγικής συμπεριφοράς τωρινών και υποψηφίων οδηγών.

Άλλοι προτεινόμενοι τίτλοι δράσης:

Επείγον: 30 ΤΩΡΑ!

Δεν θέλω να είμαι
το επόμενο θύμα

Θυσίασε την ταχύτητα
όχι τη ζωή

Κοίτα την καρδιά μου.
Μέχρι 30!
(αν τα μηνύματα είναι σε χαρτιά
κομμένα σε σχήμα καρδιάς)

Ακολουθούν σύνδεσμοι υποστηρικτικοί της δράσης:

Ενημέρωση για την παγκόσμια εβδομάδα οδικής ασφάλειας
www.unroadsafetyweek.org/en/home

Φυλλάδιο '' Η ταχύτητα σκοτώνει''
soste.gr/speed-kills/

Ανοιχτή επιστολή Ο.Η.Ε και Π.Ο.Υ:
sostegr.wordpress.com/2021/04/23/%ce%b4%cf%81%cf%8c%ce%bc%ce%bf%ce%b9-%ce%b6%cf%89%ce%ae%cf%82-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%bf%cf%85%cf%82-%ce%b1%ce%bd%ce%b8%cf%81%cf%8e%cf%80%ce%bf%cf%85%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b3%ce%b9%ce%b1/

Πρωτότυπη δράση του 11ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης το 2018:
sostegr.wordpress.com/2018/07/05/11%ce%bf-%ce%b3%cf%85%ce%bc%ce%bd%ce%ac%cf%83%ce%b9%ce%bf-%ce%b8%ce%b5%cf%83%cf%83%ce%b1%ce%bb%ce%bf%ce%bd%ce%af%ce%ba%ce%b7%cf%82-%ce%b7-%ce%bf%ce%b4%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b1%cf%83%cf%86%ce%ac/

Οδηγός SAVE LIVES του Π.Ο.Υ:
soste.gr/save-lives-%cf%83%cf%84%ce%b1-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%b7%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ac/

φυλλάδιο "streets 2021":
https://sostegr.wordpress.com/2021/05/14/%cf%80%ce%b1%ce%b3%ce%ba%cf%8c%...

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ

Ανάλογα με το χρόνο που έχει στη διάθεσή του ο εκπαιδευτικός, μπορεί να προχωρήσει στις παρακάτω διδακτικές ενέργειες:

Καταιγισμός ιδεών
Στόχος: οι μαθητές να μοιραστούν ελεύθερα με τον διδάσκοντα και τους συμμαθητές τους σκέψεις, προβληματισμούς, βιώματα σχετικά με τις τροχαίες συγκρούσεις. Επίσης, να διατυπώσουν ερωτήματα για τις τροχαίες συγκρούσεις, τα οποία θα ήθελαν να ερευνήσουν.
Βοηθητικές ερωτήσεις από τον διδάσκοντα, εάν οι μαθητές διστάζουν να καταθέσουν τις απόψεις τους: τι μπορεί να οδηγήσει σε τροχαίο; Τι συνέπεια μπορεί να έχει ένα τροχαίο; Πώς μπορούμε να αποφύγουμε ένα τροχαίο;
Πρόταση: καταγράφονται όλες οι απόψεις στον πίνακα με λέξεις κλειδιά. Δεν γίνεται κριτική, εάν κάποιος μαθητής, για παράδειγμα, πει ότι ‘’είναι καθαρά θέμα τύχης’’ ή ότι ‘’εξαρτάται από το πόσο καλός οδηγός είναι κάποιος’’. Ίσα ίσα θα αποτελέσει αφορμή, για να ερευνηθεί περισσότερο. Έμφαση δίνεται στο ζήτημα της ταχύτητας, έτσι ώστε η εκπαιδευτική συνάντηση να συνεχιστεί με την συζήτηση για την ταχύτητα.

Συζήτηση για την ταχύτητα

Στόχος: να γίνει αντιληπτό ότι η ταχύτητα είναι πολύ σημαντικός παράγοντας για την πρόκληση τροχαίων συγκρούσεων.

Εκπαιδευτικό υλικό:
φυλλάδιο του SOS Τροχαία Εγκλήματα «η ταχύτητα σκοτώνει».
έντυπο ΄΄Save lives΄΄ από τον παγκόσμιο οργανισμό υγείας (Π.Ο.Υ) κυρίως σελίδες 15-18.

Οι ενδεικτικές ερωτήσεις που ακολουθούν αφορούν κυρίως αριθμητικά δεδομένα, για να φανεί καθαρά πώς η αύξηση ή μείωση της ταχύτητας ( ακόμη και λίγο ) μπορεί να έχει πολύ διαφορετικές συνέπειες σε εποχούμενους αλλά και στους πεζούς.

Αν κινείσαι με ταχύτητα 30 χιλιόμετρα την ώρα και προκύψει ανάγκη να φρενάρεις, σε πόσα μέτρα θα σταματήσει το όχημα σου;

Αν κινείσαι με ταχύτητα 50 χιλιόμετρα την ώρα και προκύψει ανάγκη να φρενάρεις, σε πόσα μέτρα θα ακινητοποιηθεί το όχημα σου;

Αν ένα όχημα χτυπήσει ένα πεζό με ταχύτητα 50 χιλιόμετρα την ώρα, ποιο μάλλον θα είναι το αποτέλεσμα για τον πεζό;

Αν ένα όχημα που κινείται με 30 χιλιόμετρα την ώρα χτυπήσει έναν πεζό, ποιες θα είναι οι συνέπειες για τον πεζό;

Ποια νομίζεις ότι είναι μία ασφαλής ταχύτητα, για να κινείται ένα όχημα σε μία πόλη;

Χαρακτηρισμός σωστό (Σ) λάθος (Λ)

Οι μαθητές μπορούν να χαρακτηρίσουν σωστό (Σ) λάθος (Λ) τις παρακάτω προτάσεις ( Σωστή είναι η δεύτερη περίοδος, όπως υπογραμμίζεται στον οδηγό “Save lives”, γεγονός που δείχνει πόσο σημαντική είναι η μείωση της ταχύτητας των οχημάτων στις τροχαίες συγκρούσεις):

1. Αν μειωθεί κατά 5 % η ταχύτητα των οχημάτων, αυτό θα έχει ως συνέπεια να μειωθούν κατά 5% οι θάνατοι στις τροχαίες συγκρούσεις. Σ – Λ

2. Αν μειωθεί κατά 5% η ταχύτητα των οχημάτων, αυτό θα έχει ως συνέπεια να μειωθούν κατά 30% οι θάνατοι στις τροχαίες συγκρούσεις. Σ – Λ

Για ποιο λόγο, νομίζετε, οι οδηγοί συχνά αναπτύσσουν υπερβολική ταχύτητα;

ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ΛΥΚΕΙΟΥ ''ΠΡΟΘΕΡΜΑΙΝΟΝΤΑΙ''
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΔΡΑΣΕΩΝ 17 - 23 ΜΑΙΟΥ 2021
( Οι μαθητές/τριες και ο καθηγητής είχαν προβεί στον προβλεπόμενο αυτοδιαγνωστικό έλεγχο για τον κορωνοϊό, που ήταν για όλες/ους αρνητικός. )

ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ΛΥΚΕΙΟΥ ''ΠΡΟΘΕΡΜΑΙΝΟΝΤΑΙ''  ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΔΡΑΣΕΩΝ 17 - 23 ΜΑΙΟΥ 2021  ( Οι μαθητές/τριες και ο καθηγητής είχαν προβεί στον προβλεπόμενο αυτοδιαγνωστικό έλεγχο για τον κορωνοϊό, που ήταν για όλες/ους αρνητικός. )