Προς:
- Διαρκή Επιτροπή Αναθεώρησης του ΚΟΚ
- Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής
- Τα κοινοβουλευτικά κόμματα και βουλευτές
Όλες οι παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας δημιουργούν κατά κανόνα κίνδυνο για την ζωή οδηγών, επιβατών και πεζών. Κάποια είδη παραβασεων όμως δημιουργούν κινδύνους μόνο για τη ζωή των πεζών, ενώ οι παραβάτες οδηγοί δεν διατρέχουν κανένα κίνδυνο. Παράδειγμα τέτοιων παραβάσεων είναι η κίνηση σε πεζοδρόμια και πεζόδρομους και η στάθμευση σε διαβάσεις πεζών και πεζοδρόμια, που αναγκάζουν τους πεζούς να κινούνται στο οδόστρωμα.
Συμβαίνουν συχνά τέτοιου είδους "ατυχήματα", όπως έχουμε διαπιστώσει και από τις δράσεις μας. Μερικά τέτοια χαρακτηριστικά παραδείγματα, τα οποία αποτέλεσαν και αφορμή εκδηλώσεών μας διαμαρτυρίας είναι:
- Νεκρές γιαγιά και πεντάχρονη εγγονή από διερχόμενο όχημα όταν κατέβηκαν στο δρόμο γιατί παρκαρισμένο αυτοκίνητο τους έκλεινε το πεζοδρόμιο στην οδό Λιοσίων.
- Η Επίτιμη Διευθύντρια Αρχαιοτήτων και μέλος του ΚΑΣ Ηως Ζερβουδάκη παρασύρθηκε από μοτοσικλέτα στον πεζόδρομο της Τοσίτσα, βγαίνοντας από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
- Ο διακεκριμένος φυσικός και πρώην πρύτανης του ΑΠΘ Ιωάννης Αντωνόπουλος παρασύρθηκε από αυτοκίνητο στο πεζοδρόμιο της παραλίας της Θεσσαλονίκης
Επιπλέον, οι παραβάσεις αυτές, με δεδομένη την άθλια κατάσταση που βρίσκονται τα πεζοδρόμια στην Ελλάδα, εμποδίζουν ακόμα περισσότερο την κίνηση των ατόμων με αναπηρία, που έχουν περιέλθει σε ένα καθεστώς κοινωνικού αποκλεισμού και έχουν εξαφανιστεί από τους δημόσιους χώρους. Η συμπεριφορά του οργανωμένου κράτους απέναντι σε αυτούς τους ανθρώπους, και γενικότερα τις πιό ευάλωτες κατηγορίες πεζών, αποτελεί μελανό σημείο στον πολιτισμό μας, και παραβιάζει το Σύνταγμα, που προστατεύει την αναπηρία και την παιδική και γεροντική ηλικία (αρ. 21), την ανάλογη ευρωπαϊκή νομοθεσία και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Θα περίμενε κανείς οτι τέτοιες παραβάσεις θα επέσυραν αυστηρές ποινές. Όπως διαβάζουμε όμως στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η κίνηση σε πεζόδρομους και πεζοδρόμια τιμωρείται με 200 ευρώ (αρ.16, παρ.4) και η στάθμευση σε πεζοδρόμια, διαβάσεις και στάσεις λεωφορείων μόνο με 80 ευρώ (αρ.34, παρ.2α,β,ε). Αν μάλιστα η παράβαση γίνεται από δίτροχο, το πρόστιμο μειώνεται στο μισό, σαν να μην πρόκειται για ποινή, που σκοπό έχει την αποτροπή της παράβασης, αλλά για ενοίκιο χώρου (και πράγματι είναι τόσο χαμηλό, που σε πολλές περιπτώσεις ανταγωνίζεται το κόστος μιάς νόμιμης θέσης στάθμευσης). Σε σύγκριση, η μή χρήση ζωνών ασφαλείας και κράνους για μοτοσυκλέτες, παράβαση από την οποία κινδυνεύει μόνο ο δράστης οδηγός, τιμωρείται με 350 ευρώ (αρ.12, παρ.5). Είναι, τηρουμένων των αναλογιών, σαν να τιμωρείται η αυτοκτονία αυστηρότερα από την ανθρωποκτονία.
Το Σύνταγμα ορίζει οτι όλοι οι Ελληνες είναι ίσοι (αρ. 4) και οτι ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου αποτελούν την πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας (αρ. 2). Βλέπουμε όμως οτι η ζωή των πεζών για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έχει μικρότερη σημασία από ότι αυτή των οδηγών, και οι παραβάσεις που τη θέτουν σε κίνδυνο είναι τελείως απαξιωμένες.
Παρακαλούμε να υποβάλλετε ή υποστηρίξετε στο υπό ψήφιση πολυνομοσχέδιο τροπολογία που να εξισώνει τις ποινές για τις παραπάνω παραβάσεις του αρ.16, παρ.4 και αρ.34, παρ.2α,β,ε που δημιουργούν κίνδυνο μόνο για τους πεζούς στο ίδιο τουλάχιστον ύψος με τις ποινές του αρ.12, παρ.5 που δημιουργούν κίνδυνο μόνο για τους οδηγούς και τους επιβάτες ΙΧ αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών.
Για την κίνηση πολιτών “ΠΕΖΗ’”