Θέμα: προβλήματα και βελτίωση της βιώσιμης κινητικότητας
29-4-2015
Προς: Ρένα Δούρου, Περιφερειάρχη Αττικής
Αξιότιμη κα Περιφερειάρχη,
Κυκλοφορώ στην περιοχή της Αθήνας με ποδήλατο, με τα πόδια και με μέσα μαζικής μεταφοράς. Έχω επιλέξει να μην κατέχω Ι.Χ. ή μηχανοκίνητο μέσο μεταφοράς. Όποτε μετακινούμαι, βλέπω και υπομένω τα μηχανοκίνητα οχήματα να καταπατούν το χώρο που προορίζεται για τη μετακίνηση μου και γενικότερα για τη βιώσιμη κινητικότητα. Θέλω να σας επιστήσω την προσοχή στα προβλήματα που συναντώ στη λεωφόρο Μεσογείων, που είναι στην αρμοδιότητά σας και να σας παρακαλέσω να αντιμετωπίσετε αυτά τα προβλήματα και να βρείτε λύσεις, ώστε να γίνει πιο ευχάριστη και αξιοπρεπής η ήπια μετακίνηση, η οποία οφελεί την ατομική υγεία και βελτιώνει την κίνηση στην πόλη.
Εμπόδια στη βιώσιμη κινητικότητα στη Λ. Μεσογείων:
• Η λεοφωρειολωρίδα της Μεσογείων παραβιάζεται συστηματικά από κινούμενα ή σταθμευμένα οχήματα και παράνομες πιάτσες ταξί. Οι λεωφορειολωρίδες αχρηστεύονται και οι επιβάτες των λεωφορείων δεν οφελούνται. Όταν κινούμαι με ποδήλατο στη λεωφορειολωρίδα, κινδυνεύω από άλλα οχήματα που κινούνται γρήγορα και παράνομα στη λεωφορειολωρίδα.
• Θεωρητικά δεν επιτρέπονται τα ποδήλατα στη λεωφορειολωρίδα. Ο ΟΑΣΑ είχε κάνει μια πιλοτική δοκιμή για τη συνύπαρξη ποδηλάτων και λεωφορείων πριν μερικά χρόνια αλλά δεν προχώρησε στη νομιμοποίηση του ποδηλάτου στις λεωφορειολωρίδες. Εγώ και άλλοι ποδηλάτες κινούμαστε στις λεωφορειολωρίδες γιατί θα ήταν τρέλα να κινούμαστε σε άλλη λωρίδα. Θα ήταν απαράδεκτο να μην επιτρέπονται τα ποδήλατα στη Μεσογείων. Η πολιτεία έχει αφήσει τους ποδηλάτες ξεκρέμαστους.
• Τα πεζοδρόμια της Μεσογείων χρησιμοποιούνται συστηματικά για στάθμευση αυτοκινήτων και μηχανών. Πολλές φορές οι πεζοί αναγκάζονται να βαδίσουν στο δρόμο για να παρακάμψουν σταθμευμένα οχήματα.
• Ταξί έχουν κάνει παράνομη πιάτσα ταξί στο πεζοδρόμιο και στη λεωφορειολωρίδα της Μεσογείων απέναντι από το σταθμό λεωφορείων Νομισματοκοπείο. Ο σύλλογος ΠΕΖΗ έστειλε σχετική επιστολή στον ΟΑΣΑ, ο οποίος έκανε αυτοψία και δημιούργησε πιάτσα ταξί μέσα στο σταθμό λεωφορείων. Τα ταξί όμως συνεχίζουν να κάνουν πιάτσα στο πεζοδρόμιο αντί να χρησιμοποιούν τη νόμιμη πιάτσα.
• Τα νοσοκομεία Γεννημματάς και Σωτηρία διαθέτουν μεγάλες εκτάσεις για στάθμευση, την οποία διαθέτουν δωρεάν στο προσωπικό τους αντί να την διαθέτουν για τους ασθενείς και επισκέπτες. Το αποτέλεσμα είναι οτι οι ασθενείς και οι επισκέπτες δεν έχουν που να παρκάρουν και παρκάρουν παράνομα στους γειτονικούς δρόμους και πεζοδρόμια. Το προσωπικό των νοσοκομείων χρησιμοποιεί υπερβολικά το Ι.Χ. για τη μετακίνησή του, παρόλο που γειτονικά υπάρχουν δύο σταθμοί Μετρό και πολλές γραμμές λεωφορείων.
• Σε πολλά καταστήματα επί της Μεσογείων δεν υπάρχουν θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων, με αποτέλεσμα να ψάχνω σε γειτονικά καταστήματα ή κάγκελα για να βρω θέση να κλειδώσω το ποδήλατό μου, ενώ αντιθέτως βλέπω δίπλα μου να παρκάρουν εύκολα τα Ι.Χ. στο πεζοδρόμιο. Σε ένα κατάστημα που πρότεινα να βάλουν δέστρες για ποδήλατα μου είπαν πως δεν είναι θέμα εξόδου αλλά θέμα αδειοδότησης από το δήμο.
Προτείνω τις ακόλουθες λύσεις για τη βελτίωση της βιώσιμης κινητικότητας:
• Η περιφέρεια να εισηγηθεί/διεκδικήσει τις σχετικές αλλαγές στον Κ.Ο.Κ. ώστε να μπορούν η περιφέρεια και οι δήμοι να ελέγχουν τη στάθμευση στις περιοχές της αρμοδιότητάς τους, μαζί με τις απαραίτητες διαδικασίες είσπραξης και εκδίκασης κλήσεων.
• Να επιτρέπεται η κίνηση ποδηλάτων στις λεωφορειολωρίδες.
• Να ελέγχεται η στάθμευση στη Μεσογείων και να θεσπιστεί και να ελέγχεται ολιγόωρη στάθμευση (π.χ. 2 ωρών) στους γειτονικούς δρόμους, ώστε να υπάρχουν θέσεις στάθμευσης για σύντομες δουλειές και ψώνια ή για κατοίκους.
• Να σταματήσουν οι δημόσιοι οργανισμοί να παρέχουν δωρεάν στάθμευση στο προσωπικό τους. Η στάθμευση να παρέχεται με αντίτιμο σε εμπορικές τιμές. Η δωρεάν στάθμευση επιδοτεί τη χρήση του αυτοκινήτου και γίνεται ανικίνητρο στη χρήση εναλλακτικών μέτρων μετακίνησης. Αντί για δωρεάν στάθμευση, θα έπρεπε να παρέχονται δωρεάν μηνιαίες κάρτες του ΟΑΣΑ στους εργαζόμενους.
• Να θεσπίσετε διαδικασίες για την εύκολη τοποθέτηση θέσεων στάθμευσης για ποδήλατα (κάγκελα σχήματος Π) μπροστά από όσα καταστήματα το επιθυμούν και να δώσετε κίνητρα για αυτή την τοποθέτηση.
• Μήπως μπορεί να μισθώνει η περιφέρια περιπολικά της τροχαίας για την αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων και γενικότερα της κίνησης στη Μεσογείων και σε άλλους δρόμους ευθύνης της περιφέρειας; Είχε γίνει ένας νόμος για μίσθωση περιπολικών και προσωπικού της αστυνομίας για φύλαξη προσώπων. Γιατί να μην μπορεί η περιφέρεια να μισθώνει προσωπικό της τροχαίας για την αστυνόμευση των δρόμων της αρμοδιότητάς της;
• Να φροντίσετε να γίνει η λεωφόρος Μεσογείων φιλική για τα ποδήλατα. Σύμφωνα με το ρυθμιστικό σχέδιο αθήνας 2021 (νόμος 4277/1-8-2014), η λεωφόρος Μεσογείων περιλαμβάνεται στο μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλάτου (Παράρτημα XIV, Άρθρο 20, Παράγραφος 6).
• Να προσθέσετε πληροφοριακό υλικό για τη βιώσιμη κινητικότητα στην ιστοσελίδα της περιφέρειας. Να δηλώνει την κατεύθυνση που θέλει να δώσει η περιφέρεια για τις μετακινήσεις, να εξηγεί το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας, κ.λ.π.
• Να θεσπίσετε έναν υπεύθυνο και μια διεύθυνση βιώσιμης κινητικότητας που να αντιμετωπίζει προβλήματα κινητικότητας όπως τα παραπάνω και να βρίσκει λύσεις ώστε να αυξάνεται η χρήση των ήπιων μέσων μεταφοράς.
Με εκτίμηση,