Ημερίδα ΤΕΕ 07/05/2003
Πεζοί ……..υπό διωγμό
“ Πεζη΄” : Πρωτοβουλία πολιτών για τα δικαιώματα των πεζών
Η Επιφάνεια Κίνησης των Πεζών
Η έλλειψη ευαισθητοποίησης από πλευράς κοινωνικού συνόλου στο θέμα των δικαιωμάτων των πεζών τους αφήνει εκτεθειμένους σε κάθε λογής επιβουλή.
Οι πιέσεις στον χώρο των πεζών δεν εκφράζονται μόνο μέσω των τροχοφόρων.
Σημαντικός χώρος καταλαμβάνεται από απορρίμματα, από καταστήματα που εκθέτουν με κομψό ή άκομψο τρόπο τα εμπορεύματά τους στο πεζοδρόμιο και οικοδομές που καταλαμβάνουν κοινόχρηστο χώρο με υλικά, ράμπες, σκάλες μέχρι συχνά και περιφραγμένα προκήπια.
Αν υποθέσουμε ότι έχει απομακρυνθεί η “κακή πληγή” της κατάληψης των πεζοδρομίων, αντιπροσωπεύουν άραγε οι απελευθερωμένες επιφάνειες μία αποδεκτή επιφάνεια κίνησης?
Αποτελεί παραδοξολογία το ότι παρουσιάζουμε και συζητάμε σήμερα εικόνες γνωστές σε όλους από την καθημερινή μας κίνηση μέσα στην πόλη.
Αγγίζει όμως τα όρια του σουρεαλισμού το γεγονός ότι για την κατάσταση που συναντάμε στο δρόμο, έχουν συνταχθεί Οδηγίες Σχεδιασμού από το ΥΠΕΧΩΔΕ, κατά το χρονικό διάστημα 1986-1990 από ομάδες εργασίας τεχνικών-εκπροσώπων όλων των υπουργείων, οι οποίες μάλιστα
αναμορφώθηκαν το 1996 προκειμένου να περιληφθούν σ’ αυτές όλα τα νεώτερα δεδομένα.Όπως δε αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο που τις συνοδεύει, οι οδηγίες αυτές “..εφαρμόζονται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και σε κάθε άλλη χώρα που σέβεται τους πολίτες της και φροντίζει να τους παρέχει ίσες δυνατότητες και ευκαιρίες…”.
Σύμφωνα με μία καταγραφή από τις περιπτώσεις που έχουν απασχολήσει το Συνήγορο του Πολίτη, τα σχεδιαστικά και κατασκευαστικά προβλήματα που δυσχεραίνουν την κίνηση των πεζών κωδικοποιούνται σε:
Για να μπορούν οι δρόμοι να λειτουργήσουν ως περιβαλλοντικές ενότητες και ως χώροι κίνησης ατόμων, θα πρέπει τα δίκτυα των πεζών να ανταποκρίνονται στις υφιστάμενες διαδρομές και να συνδέονται με τους κεντρικούς τόπους και δημόσιους υπαίθριους χώρους. Ακόμη θα πρέπει να διευκολύνεται η συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία, που σήμερα προσκρούει σε φυσικά και συμπεριφορικά εμπόδια, αποτρέποντάς τους να λάβουν μέρος στην καθημερινή ζωή και να ασκήσουν τα δικαιώματά τους ως πολίτες.
Έτσι, μεταξύ άλλων, στόχος των οδηγιών είναι να καταργηθεί οτιδήποτε εμποδίζει την αυτόνομη διακίνηση και να καταστήσει το δομημένο περιβάλλον φιλικό, προσεγγίσιμο και ασφαλές και τους υπαίθριους χώρους προσιτούς και προσπελάσιμους για το σύνολο των χρηστών. Στοιχεία που μπορούν να εξασφαλισθούν μέσα από τον σωστό σχεδιασμό, τα χρησιμοποιούμενα υλικά και τον τρόπο κατασκευής.
Βάσει λοιπόν των οδηγιών για τη διαμόρφωση των εξωτερικών χώρων κίνησης πεζών προβλέπονται τα εξής:
ΟΔΕΥΣΗ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ
Το πλάτος που απαιτείται για :
προστίθεται στο ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου. Προτείνεται ένα πρόσθετο πλάτος 1,30μ. για την εγκατάσταση του μόνιμου ή προσωρινού αστικού εξοπλισμού.
Για την επίτευξη των πιο πάνω συνιστάται η μείωση του οδοστρώματος και η απόδοση της λωρίδας στάθμευσης σε όφελος του πεζοδρομίου.
Για περιπτώσεις οδών με μικρότερο των 6μ. πλάτος προτείνεται η πεζοδρόμηση.ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Εφόσον αυτά γίνονται μέσα στη ζώνη όδευσης θα πρέπει να δημιουργείται μία νέα ζώνη πλάτους τουλάχιστον 1,20μ. σε παράπλευρη θέση και με αντίστοιχη σήμανση ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής διακίνηση των πεζών. Τα εμπόδια θα επισημαίνονται πάντα με συνεχές, έντονα βαμμένο κιγκλίδωμα που θα φωτίζεται τις νυκτερινές ώρες.
Στις διαβάσεις η σύνδεση της στάθμης του πεζοδρομίου με τη στάθμη του οδοστρώματος θα γίνεται με σκάφες πλάτους τουλάχιστον 1,50μ.
Ανάλογα αντιμετωπίζεται και το θέμα των πεζοδρόμων. Μόνο που στην περίπτωση αυτή αυξάνονται τα πλάτη της ζώνης όδευσης (στα 3.00μ.), οπτικής συναλλαγής ή στάσης ( στα 1.20μ.) και δίνεται έμφαση στον τρόπο κατασκευής (υπόστρωμα), στον φωτισμό (πάντα εκτός ζώνης όδευσης) και στις εισόδους (αρχή και τέλος) του πεζοδρόμου.
Αποκλειστικά κατασκευαστικές και όχι σχεδιαστικές υποδείξεις (πλακόστρωση, κράσπεδα κλπ) παρέχονται και από τις τεχνικές υπηρεσίες των δήμων για την περίπτωση διαμόρφωσης πεζοδρομίων από συνεργεία των παρακείμενων ιδιοκτησιών.
Τελευταία συνηθίζεται η έκφραση πιλοτική εφαρμογή. Συναντήσαμε λοιπόν πιλοτικές περιπτώσεις όπου στα έργα διαμόρφωσης πεζοδρομίων από τον δήμο ή τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων, λήφθηκε υπόψιν ο παράγων πεζός και έχουν σαφώς αναβαθμισθεί οι προϋποθέσεις και οι συνθήκες της λειτουργικής και ασφαλούς κίνησής του. Στις περιπτώσεις αυτές η αναβάθμιση του κοινωνικού χώρου συμπαρέσυρε την οικονομική και εμπορική κίνηση της περιοχής, ή το αντίστροφο.
Αν και η ευθύνη των πεζοδρομίων τυπικά ανήκει στους ιδιοκτήτες, η αναζήτηση της αρμοδιότητας παραπέμπει αυτόματα στους Δήμους, ως τους πλέον αρμόδιους.
Από την παράθεση των λίγων εικόνων που έγινε παράλληλα, πιστεύω ότι κανείς δεν αποτύπωσε τους ιδιοκτήτες, αντίθετα διαμόρφωσε άποψη για το ρόλο, το έργο και το “ενδιαφέρον” όσων έχουν την ευθύνη της πόλης μας.
Παπαθεοδώρου Μαρία
Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ