Παραβρεθήκαμε στη συνέντευξη της Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2006, ώρα 12:00 το μεσημέρι, στην οδό Αγ. Ασωμάτων 33 και Ψαρομηλίγκου με παρέμβαση για τις απαντήσεις που έδωσαν οι υποψήφιοι δήμαρχοι Αθήνας .
ΞΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΜΑΣ ΤΗΝ ΠΟΛΗ
Πρωτ' απ' όλα θα θέλαμε να τονίσουμε ότι και μόνο το γεγονός ότι τα ζητήματα της εξασφάλισης, της συντήρησης, της προστασίας και της διεύρυνσης των ελευθέρων χώρων βρίσκονται στα προγράμματα όλων των δημοτικών και νομαρχιακών συνδυασμών, καταδεικνύει την απήχηση, που έχουν βρει οι θέσεις και οι προτάσεις της Σ.Ε. για την προστασία των ελευθέρων χώρων στους Αθηναίους δημότες, οι οποίοι τις ενστερνίστηκαν μεσ' απ' τις αντίστοιχες επιτροπές πολιτών και τους συλλόγους τους.
Αυτά τα εύσημα αξίζει να τα αποδώσουμε στη Σ.Ε. ως τιμή για τα δεκάχρονα της.
Η Σ.Ε. πέτυχε ν' ανοίξει και να θέσει για συζήτηση αλλά και να διαμορφώσει στόχους δράσης τα ζητήματα των ελεύθερων χώρων και του περιβάλλοντος σε τέτοια έκταση και βάθος όσο καμία συλλογικότητα, δεν είχε καταφέρει να κάνει μέχρι τη χρονική στιγμή της ίδρυσής της.
Γι' αυτό ακριβώς και βλέπουμε τώρα, μπροστά στις Δημοτικές και Νομαρχιακές εκλογές της 15ης Οκτώβρη 2006 να ζητούνται επιτακτικά συγκεκριμένες τοποθετήσεις και δεσμεύσεις από τους υποψήφιους Δημάρχους και Νομάρχες.
Κι όλ' αυτά, χωρίς καμία απολύτως βοήθεια και στήριξη από κανένα κομματικό επιτελείο. Μόνοι μας με τις μικρές μας δυνάμεις, και τα φτωχά μας μέσα. Βέβαια σε καμία περίπτωση αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι η κάθε δημοτική παράταξη που αναγκάζεται να τοποθετηθεί πάνω στα προβλήματα δεν το πράττει με γνώμονα τις δικές τις προτεραιότητες, το δικό της πρόγραμμα και φιλοσοφία, τις δικές της αξίες.
Σαν μερικότερη έκφραση και αναπόσπαστο οργανικό κομμάτι της Σ.Ε. η κίνηση Πολιτών για τα δικαιώματα των πεζών "ΠΕΖΗ" θεωρούμε δικαίωμα αλλά και υποχρέωση μας να αξιολογήσουμε και να πάρουμε θέση πάνω στις τοποθετήσεις των υποψηφίων Δημάρχων, που ζητούν την ψήφο μας.
Πρωτ' απ' όλα θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε μία θέση αρχής. Δεν πρόκειται να βάλουμε στο ίδιο τσουβάλι τους συνδυασμούς που από θέσεις πλειοψηφίας είτε στο Δήμο Αθηναίων (ΝΔ) είτε ασκώντας μείζονα αντιπολίτευση ή και κυβερνητική εξουσία (ΠΑΣΟΚ) με αυτούς που είτε στο Δήμο είτε στο Κοινοβούλιο είχαν παρουσία από τη θέση της ελάσσονος αντιπολίτευσης (ΚΚΕ, ΣΥΝ).
΄Εχοντας σαν κρατούμενο ότι τα ζητήματα του περιορισμού της χρήσης του Ι.Χ., των δικαιωμάτων των πεζών και της απελευθέρωσης απ' τα μηχανοκίνητα οχήματα των χώρων, που προορίζονται γι' αυτούς, της αναβάθμισης των δημοσίων συγκοινωνιών αλλά και κάποιες κατακτήσεις, όπως η καθιέρωση κάποιων νυκτερινών δρομολογίων λεωφορείων και τρόλλεϋ πολύ αναιμικών και ανεπαρκών ασφαλώς ήλθαν στο προσκήνιο χάρη και στις προσπάθειες και τη δράση της Κίνησης Πολιτών "ΠΕΖΗ", μπορούμε να εκτιμήσουμε ειδικότερα ότι:
Α) Ο υποψήφιος Δήμαρχος του συνδυασμού "Αθήνα πόλη της ζωής μας" Νικήτας Κακλαμάνης μιλάει για "ενίσχυση της πεζή κίνησης στην πόλη, για περιορισμό των μετακινήσεων με αυτοκίνητο, για πλέγμα ασφαλών πεζοδρόμων για πεζοδρομήσεις ή διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, για σαφή κριτήρια συνύπαρξης πεζών με άλλες χρήσεις" με προσεκτικά γενικόλογες διατυπώσεις. Αλήθεια τί εμπόδισε την παράταξή του, που με διάφορα ονόματα είναι 20 χρόνια πλειοψηφία στο Δήμο της Αθήνας να προχωρήσει έστω και στο ελάχιστο κάποια απ' αυτά τα μέτρα; Μήπως η σκόπιμη οικονομική καχεξία που επήλθε μεσ' απ' τη συνειδητή παραίτηση από τη διεκδίκηση των οφειλομένων από την κεντρική εξουσία, νομίμων πόρων; Μήπως η αντ' αυτής εντατική εφαρμογή της αρχής της ανταποδοτικότητας που οδήγησε στην κατάληψη των πεζοδρομίων από εμπορεύματα και τραπεζοκαθίσματα; Ούτε είδαμε ποτέ αυτή την παράταξη να υψώνει φωνή διαμαρτυρίας ενάντια στην πριμοδότηση της χρήσης του Ι.Χ. αυτοκινήτου, ούτε να διεκδικεί μαζί με τους πολίτες δημόσια, ποιοτικά φτηνή και αποτελεσματική συγκοινωνία σα λύση στο πρόβλημα της κυκλοφοριακής ασφυξίας. Ούτε τώρα με τις σημερινές του απαντήσεις ο κ. Κακλαμάνης τοποθετείται κριτικά απέναντι στις επιλογές αυτές. Τα γενικόλογα ευχολόγια είναι κάτι που δεν κοστίζει σε προεκλογική περίοδο. Πως εννοεί για παράδειγμα τη διασφάλιση "σωστών χώρων πρασίνου και στάθμευσης"; Μήπως οι πλατείες Αιγύπτου και Κάνιγγος τον "κάνουν" σαν μοντέλο; Μάλλον ναι γιατί μιλά και για "λογικές χωρικής αντιπαράθεσης" πρασίνου και χώρων στάθμευσης, που σημαίνει ότι δεν θεωρεί ότι τα υπόγεια γκαράζ στο κέντρο της πόλης "τρώνε" το πράσινο και κόβουν την ανάσα της. Κάνει πολύ καλά που αποσιωπά την πρόσφατη επιβολή του άγριου εισπρακτικού μέτρου της ελεγχόμενης στάθμευσης, που αποτελεί στην ουσία εμπορία δημοσίου χώρου στην οποία καμία Δημοτική Αρχή δε δικαιούται να προχωρεί. Είναι ένα μέτρο νομικά διάτρητο και όλοι θυμόμαστε την προηγούμενη δικαστική ακύρωσή του. ΄Οσον αφορά τη δημιουργία υποδομών για τη διευκόλυνση της πρόσβασης και της κινητικότητας των ΑΜΕΑ στο δημόσιο χώρο, η κίνησή μας με την ευκαιρία της ημέρας χωρίς αυτοκίνητα δημιούργησε μία προσομοίωση: ΄Ενα μέλος της Σ.Ε. της κίνησης μας "κάθισε" σε αναπηρικό καροτσάκι και επιχειρήσαμε να τον βάλουμε στο τρόλεϋ. Σας πληροφορούμε ότι εάν δεν τον σηκώναμε στα χέρια μαζί με το καροτσάκι αποκλειόταν να το καταφέρουμε διότι στα μέσα μαζικής μετακίνησης δεν υπάρχει η παραμικρή τεχνική υποδομή. Το ίδιο αποθαρρυντικές για την κίνηση των ΑΜΕΑ είναι και οι συνθήκες στους δρόμους της πόλης. Οι ανάπηροι πέρα απ' τα οξύτατα βιοτικά τους προβλήματα βιώνουν και μία κατάσταση πραγματικού κοινωνικού αποκλεισμού σε μία πόλη εχθρική και ξένη προς αυτούς και τις ανάγκες τους. Ούτε για την άμβλυνση έστω αυτών των προβλημάτων έφτασαν 20 χρόνια Δημοτικής Αρχής στην παράταξη του κ. Κακλαμάνη.
2) Ο υποψήφιος Δήμαρχος του συνδυασμού "Η Αθήνα Αλλάζει Κώστας Σκανδαλίδης" μας δίνει την εντύπωση ότι επιθυμεί να πει στον καθένα αυτό που θέλει να ακούσει. Αυτό όμως δεν είναι καθόλου εύκολο γιατί έχει εναντίον του αμείλικτα την πραγματικότητα. Ενώ μιλάει και εκείνος με τη σειρά του για ποδηλατόδρομους, χώρους περιπάτου, νέες πεζοδρομήσεις, νέα και παλιά πεζοδρόμια χωρίς κάγκελα, διευθέτηση από μηδενική βάση της σχέσης επιχειρηματιών-Δήμου, υποδομές για την πρόσβαση των ΑΜΕΑ, σπεύδει πιό ξεκάθαρα απ' τον προηγούμενο αντίπαλο του να τοποθετηθεί υπέρ των μεγάλων γκαράζ στο κέντρο της πόλης, δε λέει λέξη για το πως του προέκυψε το τίποτα μετά από 20 χρόνια άσκησης εξουσίας από το ΠΑΣΟΚ, του οποίου η νομαρχιακή παράταξη είναι επι μακρόν μέχρι και σήμερα πλειοψηφία στην Υπερνομαρχία Αθήνας-Πειραιά, στο οποίο και ο ίδιος ανήκει, είναι κεντρικό στέλεχος και διετέλεσε μάλιστα και Πολιτικός Προϊστάμενος των ΟΤΑ. Δεν ήταν πολιτική επιλογή του κόμματός του ο οικονομικός στραγγαλισμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με αγαστή συνεργασία βεβαίως των πλειοψηφιών σε Δήμους και Νομαρχίες. Δεν ήταν έργο των Κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ η μετάλλαξη της Τ.Α. σε τοπικό φορομπήχτη, έμπορο και εργοδότη; Ούτε τώρα μας λέει ποιός θα πληρώσει για να γίνουν όλ' αυτά τα ωραία και θαυμαστά που υπόσχεται. Ούτε ψέλλισε καν μία διαμαρτυρία ενάντια στην ασκούμενη φορομπηχτική πολιτική από το Δήμο της Αθήνας. Του είναι ανυπόφορη η πλατεία Κλαυθμώνος. Να συμπεράνουμε τότε ότι οι πλατείες Αιγύπτου και Κάνιγγος του είναι συμπαθείς.
Εμείς όταν μιλάμε για γκαράζ έξω από την πόλη εννοούμε στην περίμετρο της κοντά φυσικά στους σταθμούς του μετρό αλλά όχι στο κέντρο της.
Με εξαίρεση την περίπτωση ότι ζούμε σε χώρα λωτοφάγων, ποιός απ' αυτούς που ζουν σ' αυτήν την πόλη μπορεί να τα ξεχάσει όλ' αυτά; ΄Οταν διατείνεται ότι δεν υπόσχεται και "την πίτα ολόκληρη και το σκύλο χορτάτο" τί άλλο εκτός απ' αυτό κάνει όταν επιχειρεί να συγκεράσει τα συμφέροντα των εργαζομένων πολιτών, των πεζών και ποδηλατών μ' εκείνα των κατασκευαστικών εταιρειών και των εισαγωγέων Ι.Χ.; ΄Οποιος ρίξει μία ματιά στα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών κυρίως των υπέργειων θα διαπιστώσει μέσο χρόνο αναμονής 20' έως 25'. Με δεδομένο ότι υπάρχει κάθε μισή ώρα τραίνο για Χαλκίδα αντιλαμβανόμαστε ότι οι αστικές μας συγκοινωνίες συναγωνίζονται σε συχνότητα τις υπεραστικές. Σπουδαίο επίτευγμα.
3) Οι θέσεις και οι επισημάνσεις του Σπύρου Χαλβατζή, υποψήφιου Δημάρχου της "Συμπαράταξης για την Αθήνα" βρίσκονται πολύ κοντά ή και ταυτίζονται με πολλές από τις θέσεις και τις προτάσεις της κίνησής μας. Γνωρίζουμε ότι η "Συμπαράταξη για την Αθήνα" αντιτίθεται από θέση αρχής στην αρχή της ανταποδοτικότητας, καταδικάζει την εμπορευματοποίηση των ελευθέρων χώρων και το εισπρακτικό μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης, υποστηρίζει την ολόπλευρη αναβάθμιση, τη χρονική και τοπική επέκταση των δημοσίων συγκοινωνιών και την ανάγκη να είναι φτηνές και προσιτές σε όλους και στα ΑΜΕΑ.
Δε θα συμφωνήσουμε όμως ότι έχει κάνει αρκετά, και έχει συντελέσει όσο θα μπορούσε στη δημιουργία μαζικού διεκδικητικού κινήματος ώστε να επιβληθούν λύσεις στα προβλήματα αυτά. Πολλές φορές έχει την τάση να ταυτίζει την επίλυση όλων ανεξαιρέτως των προβλημάτων με την επίλυση του προβλήματος της εξουσίας, και να υποτιμά τη δυνατότητα κατάκτησης άμεσων λύσεων, που δεν αντιστρατεύονται σε καμμία περίπτωση τις γενικότερες ανατροπές.
4) Η τοποθέτηση του υποψήφιου Δημάρχου του συνδυασμού "Ανοιχτή Πόλη" Αλέξη Τσίπρα περιέχει και αυτή αρκετές επισημάνσεις, που ταυτίζονται με τις θέσεις και τις προτάσεις της κίνησης πολιτών "ΠΕΖΗ". Δεν γνωρίζουμε εάν είναι εφαρμόσιμη και εφικτή η λύση των υπόγειων γκαράζ με υπέργειο υψηλό πράσινο. Νομίζουμε όμως ότι εάν συμφωνεί όπως λέει με την επιλογή των περιφερειακών και όχι των κεντρικών γκαράζ πού εννοεί την εφαρμογή αυτής της τεχνογνωσίας; Σ' αυτά που έχουν ήδη γίνει ή σ' αυτά που σχεδιάζονται να γίνουν πάλι στο κέντρο της πόλης; π.χ. στο Ζάππειο ή στη Χαριλάου Τρικούπη; Διαπιστώσαμε επίσης ένα κενό όσον αφορά την άποψη της "Ανοιχτής Πόλης" σε σχέση με το πρόβλημα της πριμοδότησης των δημόσιων μέσων μαζικής μετακίνησης σε σχέση με το Ι.Χ.
5) Στις απαντήσεις του υποψηφίου Δημάρχου του συνδυασμού "ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΘΗΝΑ" Τάσου Κρομμύδα διακρίνουμε επίσης την αποδοχή αρκετών θέσεων και προτάσεων της κίνησής μας.
Μας προβληματίζει πολύ όμως η θέση του για την ελεγχόμενη στάθμευση. Εδώ θα πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι. Οι πεζοί δεν πρόκειται ν' αποκτήσουν στον ήλιο μοίρα εάν οι εύποροι κάτοικοι των βορείων ή των νοτίων προαστίων, που διαθέτουν 2 ή 3 Ι.Χ., πληρώνουν για να μπαίνουν στην πόλη και να καταλαμβάνουν Δημόσιο χώρο. Η λύση για τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τα ΑΜΕΑ βρίσκεται στην απελευθέρωση του κέντρου της πόλης από τα Ι.Χ., στην κυρίαρχη θέση των δημόσιων συγκοινωνιών και όχι στην οποιαδήποτε παραλλαγή εισπρακτικών μέτρων, που όπως προείπαμε είναι και νομικά προβληματική γιατί πρόκειται για εμπορική συναλλαγή και κερδοσκοπία ιδιωτικών εταιρειών στο δημόσιο χώρο. Η οριστική λύση του προβλήματος είναι μακροπρόθεσμη γιατί συνδέεται με την επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος δε μπορεί να συνδέεται με εισοδηματικά κριτήρια, και ο οποιοσδήποτε θα περιλαμβάνει εξαιρέσεις (επαγγελματίες, κάτοικοι, προμηθευτές, διακομιδή ασθενών κ.λ.π.).
6) ΄Οποιος ξεκινήσει να διαβάζει τις απαντήσεις του υποψηφίου Δημάρχου του συνδυασμού "ΑΘΗΝΑ ΠΟΛΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ" Δημήτρη Ζαφειρόπουλου θα μπερδευτεί αρκετά μέχρι να προσδιορίσει το πολιτικό του στίγμα. Μπορεί στην αρχή να νομίσει, ιδίως αν παραλείψει να προσέξει τον καθαρευουσιάνικο τίτλο του, ότι κινείται στον ευρύτερο χώρο της Αριστεράς. Πολύ γρήγορα όμως θ' αντιληφθεί ότι διαψεύστηκε γιατί περ' από την ευκαιριακή ενσωμάτωση θέσεων και προτάσεων των κινημάτων πόλης στις απαντήσεις του δεν παραλείπει να τονίσει την "εμπορική χρησιμότητα χώρων-δρόμων, που έχουν πεζοδρομηθεί, καθώς και νέες επιχειρήσεις λειτουργούν εκεί και ο Δήμος έχει σημαντικά έσοδα από τα αντίστοιχα δημοτικά τέλη". Ακριβώς έτσι για να μη ξεχνιόμαστε δηλαδή! ΄Αλλωστε αυτό αποκλείεται να συμβεί καθώς λίγο παρακάτω ξεδιπλώνει το μισαλλόδοξο ρατσιστικό του κρεσέντο. Λυπόμαστε που τέτοιες σκέψεις και απόψεις δημιουργήθηκαν στην Ελλάδα, μία χώρα, που έχει διασπείρει δύο εκατομμύρια μετανάστες στα πέρατα του κόσμου.
Συμπερασματικά, εμείς δεν έχουμε καμμία αρμοδιότητα να υποδείξουμε στους πολίτες ποιόν να ψηφίσουν. Εκείνο μόνο που μπορούμε να τους προτείνουμε είναι να σκεφθούν γιατί βιώνουν τόσο απάνθρωπες συνθήκες ζωής σ' αυτή την πόλη, να τους θυμίσουμε πως ότι λάμπει δεν είναι πάντα χρυσός, να ζητήσουμε από όσους συμφωνούν και ενστερνίζονται τις θέσεις μας να σταθούν δίπλα στις κινήσεις μας περισσότερο και σταθερώτερα, και κυρίως να τους ζητήσουμε να πλασιώσουν και να συμμετέχουν ενεργά τις συλλογικότητες, που συγκροτούν την Συντονιστική Επιτροπή για την Προστασία των ελεύθερων χώρων και την Ποιότητα Ζωής.
ΝΑΝΑ ΒΑΦΕΙΔΗ
Κίνηση Πολιτών για τα δικαιώματα των Πεζών "ΠΕΖΗ"