Δρόμοι από χρυσάφι «απαξιώνουν» το ΣτΕ

Στην τελική ευθεία μπαίνει η επέκταση της Αττικής Οδού, καθώς δρομολογείται πλέον η ανάθεση κατασκευής της. Με τις νέες διαδρομές, θα συνδέεται απευθείας η Καισαριανή με τη Λ. Ποσειδώνος και η Αγία Μαρίνα στο Κορωπί με τη Ραφήνα.Σύμφωνα με τον κ. Σουφλιά, πρόκειται για ένα σημαντικό οδικό έργο, από την Κατεχάκη μέχρι την παραλιακή Ποσειδώνος, μέσω μεγάλης σήραγγας του Υμηττού, που ολοκληρώνει τον εσωτερικό δακτύλιο συνολικού μήκους 71 χλμ. και προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.(σ.σ Που με τις «γνωστές» διαδικασίες θα ξεπερασει τα 3 δισ. €)

Ο διεθνής διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί σε μια φάση (αντί για δύο) και εφόσον δεν υπάρξουν προσφυγές θα ολοκληρωθεί στις 22 Δεκεμβρίου. Σκοπός, ο ανάδοχος να αναδειχθεί στις αρχές του 2010 και το έργο να ολοκληρωθεί το 2015. Ο κ. Σουφλιάς εκτίμησε ότι δεν θα υπάρξουν προσφυγές και μάλιστα καταφέρθηκε με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς ενάντια στους δικαστές του Συμβουλίου της Επικρατείας: «Φαντάζομαι ότι έχουν βγάλει το λύκειο και ξέρουν ότι τα 350.000 δέντρα που θα φυτεύσουμε είναι περισσότερα από τις μερικές εκατοντάδες που θα κοπούν», ανέφερε. Υπενθυμίζεται ωστόσο ότι ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθήνας και το Τεχνικό Επιμελητήριο έχουν από τον Μάιο ανακοινώσει ότι πρόκειται να στραφούν ενάντια στην υλοποίηση του έργου.

Ο κ. Σουφλιάς υποστήριξε ότι η νέα μελέτη των επεκτάσεων ενσωμάτωσε 55 παρατηρήσεις φορέων, ανάμεσα στις οποίες η υπογειοποίηση του δρόμου στο όρος Ετος στο Πικέρμι για 2,6 χλμ. Οι αλλαγές αυτές, υποστήριξε, ανέβασαν τον προϋπολογισμό του έργου κατά 150 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον Φεβρουάριο, φθάνοντας πλέον το ιλλιγγιώδες ποσό των 1,8 δισ. ευρώ (από 1,2 δισ. ευρώ, όταν το έργο είχε για πρώτη φορά παρουσιαστεί το καλοκαίρι του 2008).

 

Κατά τα άλλα, όσον αφορά το έργο: οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού έχουν συνολικό μήκος 71,6 χλμ. και χωρίζονται σε τέσσερις κλάδους: την επέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού προς Ελληνικό, τη σήραγγα Υμηττού, την επέκταση προς Αγία Μαρίνα και την επέκταση μέσα από τα Μεσόγεια προς Ραφήνα και αεροδρόμιο. Ο κ. Σουφλιάς υποστήριξε ότι το έργο έχει περιβαλλοντική διάσταση, επειδή θα μειώσει την κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης και τις εκπομπές ρύπων, ενώ τόνισε ότι ο ανάδοχος θα αναλάβει να φυτεύσει και να συντηρεί 350.000 δέντρα, από τα οποία τα 250.000 πριν ξεκινήσουν οι εργασίες. Στα διόδια τους οδηγούς περιμένει άγριο χαράτσι, αφού αυτά θα τιμώνται ανάλογα με την απόσταση: 2 ευρώ για τη σήραγγα Υμηττού (0,30 ευρώ/χλ. μ), 0,15 ευρώ/χλμ. για την προέκταση της Δυτικής περιφερειακής προς Ελληνικό (2,2 ευρώ για όλη τη διαδρομή) και 0,20 ευρώ/χλμ. για το υπόλοιπο (ενδεικτικά, από κόμβο Μεσογείων έως τη Ραφήνα 3,7 ευρώ).

 

Η τριακονταετούς διάρκειας σύμβαση παραχώρησης, μέσα στην οποία περιλαμβάνεται και η πενταετία του χρόνου κατασκευής του έργου δεν αποτελεί τίποτε άλλο παρά χρυσοτόκο όρνιθα που θα ενισχύσει σημαντικά τη ρευστότητα των κατασκευαστικών.

Ως εκ τούτου, η συμμετοχή των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι οποίοι ελέγχουν ήδη τις συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων (Γέφυρα Ρίου-Αντίρριου, Αττική Οδός, Ιόνια Οδός, Ε65 κ.λ.π) κρίνεται δεδομένη. Όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς, οι δύο μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας που συμμετέχουν ήδη στην κοινοπραξία των εταιρειών που διαχειρίζονται την Αττική Οδό ενδεχομένως να κατέλθουν από κοινού στον διαγωνισμό.

 

Από την  πλευρά της, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πιθανολογείται πως θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό με δικό της σχήμα, χωρίς, ωστόσο, να αποκλείεται και άλλη λύση. Έντονες διεργασίες λαμβάνουν χώρα και στους κόλπους του ομίλου ΑΤΤΙΚΑΤ, ο οποίος μετέχει με 9,88% στην Αττική Οδό Α.Ε. και ελέγχεται κατά 22,15% από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

 

Ταυτόχρονα, η ΑΕΓΕΚ, η οποία, υπό τη νέα διοίκηση Μαρούλη, μοιάζει να έχει ξεπεράσει τα διαρθρωτικά προβλήματα που αντιμετώπιζε είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επιδιώξει να διεκδικήσει το μεγαλύτερο οδικό έργο της Αττικής.

 

Όσον  αφορά τη Μηχανική, η οποία πλέον  θέτει σε προτεραιότητα τα μεγάλα εγχώρια έργα υποδομής, εκτιμάται ότι θα επιδιώξει να ενισχύσει το κατασκευαστικό αντικείμενό της- μέσω της συμμετοχής της στο διαγωνισμό για τις Επεκτάσεις- με ενδεχόμενη συνεργασία της νοτιοκορεατικής SKE&C. Υπενθυμίζεται ότι οι δύο όμιλοι είχαν συμμαχήσει για τη διεκδίκηση του διαγωνισμού της Αττικό Μετρό για τη δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 3 από το Χαϊδάρι προς τον Πειραιά.

 

Επιπλέον, η Intrakat μετά και την απόκτηση πτυχίου  της ανώτατης εργοληπτικής τάξης, δε θα μείνει αδιάφορη για το έργο των 1,80 δισ. ευρώ, ενώ φαίνεται να βρίσκεται σε συζητήσεις τον Ομιλο Κοπελούζου και την ΑΕΓΕΚ.

Δρόμοι από χρυσάφι «απαξιώνουν» το ΣτΕ